Rundt om Lillebælt 8. og 9. maj 2014

Lidt før klokken 7.00 den 8. maj mødtes 37 friske morgenmennesker ved Rema for at tage med "Rundt om Lillebælt", som Daniel i samarbejde med Riis Rejser havde tilrettelagt - som sædvanlig på allerbedste vis.
En ulykke lidt før Aulum bevirkede lang kø, så vi blev godt en halv time forsinket. For at overholde tiden, sprang vi over Galsklint ved Hindsgavl Slot og kørte direkte over den gamle Lillebæltsbro. Kaffen blev vi dog ikke snydt for. Den indtog vi i stedet i bussen med rundstykker og en lille én til.

På vej gennem det Vestfynske til Fåborg fik vi af Hans en drabelig historie om en stor rockerbande, der hærgede der for mange, mange år siden.
Senere fortalte Bodil i bussen om, hvad der ventede os på Fåborg Museum, - om de store fynske malere, Johannes og Alhed Larsen , Frits og Anna Syberg, Peter Hansen m.fl. som udgjorde kunstnergruppen. På museet var desuden en aktuel udstilling af Olaf Rudes akvareller, Naturdrømmerier.

Efter at have spist vores medbragte frokost i Horne Forsamlingshus, kørte vi til Horne Rundkirke. I Danmark er der kun 7 rundkirker, 1 på Djursland, 1 på Sjælland, 4 på Bornholm og så altså 1 på Fyn.

I og uden for kirken fortalte Egon (tidligere menighedsrådsformand) om kirken. Der kan være 600 i den flotte kirke, som bærer præg af Preben Bille Brahe, en kraftfuld adelsslægt som boede på godset Hvedholm. Medlemmer af slægten er gravsat i kirkens krypt. Præstetavlen går tilbage til 1472 (altså før reformationen). I kirkens højre side er der en række knage beregnet til mændenes hatte. Egon kunne også fortælle, at der har været holdt bryllup i kirken, hvor brudeparret efter brylluppet blev hentet i en helikopter, der landede ved siden af kirken og fløj parret til Falsled Kro.

Dernæst skulle vi med færgen fra Bøjden til Fynshav på Als. På Als kørte vi til Danfoss, hvor Jan Petersen stod klar til at fortælle og vise rundt. Der er p.t. 4000 ansat på virksomheden i Danmark. Vi kom med elevatoren op til 11. sal og derfra kunne vi tage trapperne helt op og nyde en fantastisk udsigt over Als og også se over til huset, hvor fru Bitten Clausen stadig bor.
Vi fik også lov til at se, Jørgen Clausens kontor, med marmor skrivebord -naturligvis var der "bordvarme", hvor Clausen sidder.

Herefter gik turen videre til Hardeshøj, hvorfra vi tog færgen til Ballebro, og kørte til Sandbjerg Gods, hvor der efter indkvartering ventede os en fin aftenbuffet. Om aftenen var der mulighed for at gå en tur i parken langs vandet og ellers hygge os sammen i stuerne på Godset.
Næste dag efter morgenmaden kørte vi en tur langs med Åbenrå fjord og rundt på Løjtland til det tyske mindretals mødested Knivsbjerg, der ligger på et højdedrag mellem Åbenrå og Haderslev. Her fik vi en spændende fortælling om bl.a. statuen af Tysklands rigskansler Otto von Bismarck. Knivsbjergselskabet afholder stadig hvert år i juni en fest på stedet. I år er der "oktoberfest" den 14. juni.
Herfra gik turen til Kalvø Badehotel, hvor vi fik frokost bestående af et dejligt stjerneskud.

Efter frokosten kørte vi til Haderslev Museum. Her er der en stor samling arkæologiske fund fra området. Interessant var det også at se en afdeling indrettet som en gade med butikker, bl.a. købmandsbutik, skomager, m.v.
I tilknytning til museet var desuden et lille frilandsmuseum. Især stuehuset fra Stevelt fra 1700 tallet var spændende at se.
Næste stop på turen var Brødremenigheden i Christiansfeld. Her blev vi modtaget af en helt fantastisk guide, Albert. Han fortalte og viste rundt i kirken og bagefter på byrundtur hen til deres specielle kirkegård, hvor kvinderne ligger for sig og mændene i en anden afdeling af kirkegården.

Kirken er fra 1777. Kirkesalen kan rumme ca. 1000 mennesker og er meget speciel. Næsten alt er hvidt, og på gulvet, der er lavet af brede douglasplanker, er der strøet sand. Der er hverken alter eller prædikestol, men i stedet for et liturgibord. Man var i gang med en større renovering, som Real Dania har givet 250 millioner til. Albert vidste alt om Brødremenigheden og var god til at fortælle - Ingen ville have troet, at han var 88 år!

Det sidste sted, vi skulle se, var Skamlingsbanken. Desværre regnede det temmelig meget, da vi nåede dertil, men efter en kop kaffe i bussen med småkager og Bentes nyindkøbte honningkage blev det tørvejr igen, så vi kunne komme ud i bakkerne og høre Daniel fortælle og vise rundt.
Så blev kursen sat mod Aulum, hvor vi fik aftensmad.
Vi var tilbage i Lemvig præcis kl 21.00, som planlagt. ( hvornår ellers? det var jo Daniel, der havde arrangeret turen!)

Tak for en dejlig og oplevelsesrig tur.