Forhistorien
Til dagbogen for Lemvig Valgmenigheds første hundrede år er det tanken at indlede med de ældste optegnelser, der findes om menighedens tilblivelse, dels fra menighedens arkiv og dels fra datidens blade.
Som første bidrag bringes en interessant
beretning af en mand, der var med fra
begyndelsen, men som desværre ikke har
underskrevet sine oplysninger. Så vidt det kan
skønnes, er det en gartner Peder Pedersen.
Han skriver følgende: »Aar 1875 var der en præst
i Tørring, som hed Fogh. Sognefolkene syntes
ikke rigtig om ham, han egnede sig ikke til den
gerning, og han blev derfor pålagt at holde
kapellan. Den første kapellan, Fogh havde, hed
Tranberg - en elskværdig og rar mand, han var
ikke udpræget partimand i nogen retning, men
folk af den grundtvigske retning syntes om ham.
Tranberg virkede der i ca. 31/2 år, blev så
forflyttet til Farup ved Ribe. Efter Tranberg
kom Karl Poulsen (senere Ryslinge). Han var
udpræget grundtvigsk, og folk flokkedes i Heldum
Kirke, så at den var helt overfyldt, og til
tider i den lille kapellanbolig ved Heldum Kirke
eller i private hjem: Hos P. Madsen, Markus
Balleby, Kristen Højland, Anders Veie, Kristian
Pedersen og mange flere.
1882 blev Karl Poulsen valgt til præst i
Ryslinge, og da begyndte der at blive røre i den
kreds, som havde samlet sig om Karl Poulsen.
Folk kunne jo se, at når Poulsen rejste, ville
det blive tomt, og der var jo lang og trang vej
til Bøvling Valgmenighed (Jessen).
Der blev holdt møder i kapellanboligen i Heldum,
hos Peder Madsen, Møllegaarden, Anders Hestbech
og mange flere steder og til sidst hos Fr.
Hestbech, og der blev drøftet, om Kirken skulle
ligge i Nissum, Tørring eller Lemvig.
Det resulterede i, at Karl Poulsen sagde til
Peder Madsen: »Ja, vil Du P. Madsen have en
Kirke, så begynd og saa kommer den«. »Ja, ja«,
sagde P. Madsen, »saa begynder vi«, og så
begyndte han at gå rundt med en liste.
Det var ikke særlig store bidrag, der blev givet,
men der var glæde over de små og over
tilslutningen, og der blev i alt indsamlet 8665
kr. For den lille sum vovede man at begynde. P.
Madsen gav byggegrunden (+ 1500 kr. iflg.
listen) og han sørgede også for, at der blev
købt en skibsladning tømmer i Sverige, og jeg
mindes endnu den dag, da skibet kom - da var der
over 100 mennesker ombord for at tage det i
øjesyn.
Tidlig forår 1883 påbegyndtes kirkebygningen med
Bentsen, Vallekilde som leder, og al kørsel blev
gratis udført af Peder Madsen samt nogle flere.
Så vidt jeg husker, blev der begyndt den 10.
april 1883 med en stab bestående mest af
Bentsens lærlinge og elever fra Vallekilde,
deriblandt J. Rasmussen, Kirkebjerg, som senere
i mange år var gymnastiklærer i Askov - og
byggeriet gik rask fremad.
Sidst i juni blev kirkebygningen rejst og -kransen
hejst en smuk sommerdag, og hele mandskabet tog
plads fra murens sokkel til den øverste spids i
tårnet og sang: »På Jerusalem det ny«, så folk~
der færdedes nede i byen, stod stille og lyttede
helt betaget til sangen. - Herefter gik arbejdet
rask fremad, og kirken blev færdig og blev
indviet 3. søndag i Advent, Johannes Dag, og
derfor kom den til at hedde Johannes-Kirken.
Højtideligheden
var stor og besøgt af ca. 1000 mennesker, og som
talere var til stede præsterne Jessen, Bøvling,
Nielsen, Dybe, Berthelsen, Lomborg, og provst
Berggren. Menigheden blev så annex til Bøvling
med Jessen som præst. Pastor Jessen virkede i
ca. 8 år, og 1892 blev han kaldet til præst i
Ødis ved Vamdrup, og så blev der atter travlhed
med at finde en anden præst.
Efter mange henvendelser sagde pastor Nielsen,
Dybe, endelig ja til at være Bøvling og Lemvig
Valgmenigheders præst. Lemvig kreds menighed
syntes, præsten skulle bo i Lemvig, men
Bøvlingboerne ville jo ubetinget, at præsten
skulle bo i Bøvling, og derved blev det.
1907 havde Lemvig Valgmenighed udvidet sig sådan,
at der blev tale om at udskille den fra Bøvling,
og der blev holdt mange møder om sagen. Lemvig
menighed ville gerne have pastor Nielsen, men
Bøvlingboerne ville absolut beholde ham i
Bøvling, og således blev det. Vi fik så på ny
travlt med at finde en præst, og det resulterede
i, at vi fik en mand, som blev anbefalet af E.
P. Bendtsen.
Den nye præst hed Kjølseth og blev her i 13 år,
men da Sønderjylland kom til Danmark, fik han
lyst til at komme derned til en egn, han kendte,
og så forlod han Lemvig Valgmenighed. Og
derefter kom så vor nuværende præst, pastor
Drewsen Christensen«.
Som et supplement til den første del af P.
Pedersens beretning skal her nævnes en gammel
historie fra Tørring, der har været fortalt mand
og mand imellem i ca. hundrede år.
Historien går i korthed ud på følgende: Pastor
C. B.T. Fogh i Tørring (1847-86) havde stort
besvær med at samle sognebørnene i kirkerne. Ja,
for at sige det lige ud, så ville de ikke komme,
når det var ham, der prædikede.
Efter nogen tid blev der sat en liste i gang med
underskrifter på, at man ønskede ham afskediget.
Da Fogh blev klar over, hvad der var ved at ske,
bad han sin nabo på gården Kobberholm om hjælp.
Kobberholm- manden, der var en kendt mand i
sognet, mente nok, han kunne hjælpe præsten;
særligt da der lå et par tdr. land af præstens
jord i nærheden af Kobberholm, som han gerne
ville have lagt under sin gård. Manden på
Kobberholm. foreslog Fogh, at han skulle holde
et godt gilde i præstegården for alle
sognemændene i Tørring-Heldum, hvor han ikke
måtte spare på mad og drikke, så skulle han nok
klare resten.
Fogh fulgte hans råd, og da gildet var på sit
højeste med god feststemning, rejste
Kobberholm-manden sig og holdt en pæn tale for
præsten, hvori han foreslog, at sognet beholdt
deres gode, gamle præst, imod at han antog en
kapellan, og det blev godkendt af alle
festdeltagerne samtidig med, at Kobberholm blev
et par tdr. land større.
Når historien om pastor Fogh og Kobberholm har
kunnet overleve i så mange år, er det sikkert,
fordi den er blevet opfattet som en blanding af
humor og fri fantasi, som folk har moret sig
over, men efter at jeg har læst P. Pedersens
beretning, kan der vist ikke være nogen tvivl om,
at kernen i historien er rigtig, og at det var
den egentlige begyndelse til Lemvig Valgmenighed.
Den
gamle kapellanbolig i Heldum
Protokollen 31/3 1889.
Peder Madsens enke, Møllegaarden, skænker et
alterbillede til kirken.
L. F. 21/4 1889.
Siden Lemvig Valgmenighedskirke blev bygget, har
den over alteret måttet nøjes med et simpelt
trækors, omvundet med blomstrende lyng, som hver
sommer er blevet fornyet. Skærtorsdag blev
menigheden glædelig overrasket ved at se en
meget smuk altertavle.
Man kunne ønske, at den smukke skik med
lyngkransen var fortsat i Valgmenighedskirken,
da lyngen ikke blot er en smuk blomst, men var
også en nødvendig del af vore forfædres nøjsomme
daglige fornødenheder.
Forhandlingsprotokollen 1889.
Ved generalforsamlingen i 1889 beklagede
bestyrelsen sig over, at folk år ud og år ind
kunne forrette deres kirke og altergang her i
Valgmenighedskirken uden at løse sognebånd til
kirken. Der var da kun 52, der havde løst
sognebånd. Henstillingen hjalp ikke meget, for
året efter i 1890 var der kun kommet 5 nye.
For nutidsmennesker kan det måske synes
underligt, at folk efter 7 år ikke ville løse
sognebånd, men egentlig var det ganske naturligt,
at folk for ca. 100 år siden var utrygge ved at
skære alle båndene over til deres gamle
sognekirke, som havde haft så stor indflydelse
på deres daglige tilværelse i mange slægtled, ja,
man kan vel endda sige, at det var modigt gjort.
Lemvig. F. d. 25/5 1895.
Lem kirkes oprindelige af kampesten udhuggede
gamle døbefont fandtes i sin tid i afdøde Konsul
Møllers have i Lemvig og blev af denne skjænket
til Lemvig Valgmenighedskirke, hvor den nu
bruges.
Fra en artikel om åben begravelse i Nr. Lem
kirke.
Jeg vil gerne slutte med en lille beretning om
en af valgmenighedens første medlemmer, en
ganske almindelig bondekone fra Tørring, der
ikke skyede nogen anstrengelse for at komme til
gudstjeneste i valgmenighedskirken. For at komme
dér, måtte hun gå ca. en mils vej over marker,
hvor hun flere gange måtte kravle over diger og
skelgrøfter.
Beretningen har jeg fra tømrermester Magnus
Højbjerg, der var barnefødt på Højbjerg, han
fortalte:
En søndag i høst først i halvfemserne var han
med sin moder i valgmenighedskirken, og for at
spare nogle trin, gik de tværs over markerne,
som man ofte gjorde dengang, og som han sagde,
var hans moder altid klædt varmt på, som skik og
brug var.
På halvvejen passerede de en nyhøstet kornmark,
og da turen var blevet hans moder for varmt, tog
hun resolut sit underskørt af og lagde det under
nogle kornneg, hvorefter de fortsatte til
valgmenighedskirken. På tilbagevejen tog hun sit
underskørt på igen.
Denne lille hverdagshistorie siger en hel del om
den interesse, de første medlemmer havde for
valgmenigheden, og som der kunne gives mange
eksempler på. Vil det ikke være rimeligt nu ved
hundredeåret at mindes ikke blot Højbjerg konen,
men alle de jævne mennesker, der i de første år
var med til at give Lemvig Valgmenighed en god
start, som vi nu efter de mange år stadig kan
glædes ved.
Kristian Gay