Historiker Bent Jensen: "Mit liv som modløber"

Historisk professor og dr. phil Bent Jensen har en lang forskningskarriere bag sig, hvilket man forstår, når man ser titlerne på bare nogle af de mange indholdsrige bøger, han har skrevet: "Stalin", "Gulag og glemsel", "Stalinismens fascination", "Ruslands historie", "Ulve, får og vogtere" (om den kolde krig i Danmark), "Bjørnen og Haren" (om Danmark og Sovjetunionen).

Bent Jensen har således en omfattende viden om Rusland, Sovjetunionen og Ukraine og taler selv flydende russisk. Hans bøger har ofte bragt ham i et modsætningsforhold til især venstreorienterede, akademiske kredse, som i mange år orienterede sig mod øst.

Derfor hedder hans sidste bog da også "Modløber", som er en erindringsbog, og som han vil fortælle ud fra.

Desuden vil Bent Jensen komme ind på Rusland-Ukraine-striden, som han ser som en stor tragedie for både ukrainere og russere.

Pris for foredrag og kaffe: 50 kr.

17. oktober

Kulturnat med Æ Westerhavs Kor i Johanneskirken