Kirkelige handlinger

I Lemvig Valgmenighed

• Anmeldes til præsten i god tid, inden dåben skal finde sted. Til dåbssamtalen medbringes barnets fødselsoplysninger samt evt. oplysninger på enten vielse eller faderskabsafgørelse fra Statsamtet.

• Præsten holder i april eller maj en introaften for det kommende års konfirmander og konfirmandforældre.

Alle fra årgangen, der er medlemmer af valgmenigheden, bliver indbudt.

Børn, der ikke er medlemmer, er naturligvis velkomne til at blive konfirmeret i valgmenigheden. Man skal bare henvende sig til præsten. Forberedelsen kan eventuelt (og kun efter aftale med valgmenighedspræsten) bestå af en kombination af undervisning hos valgmenighedspræsten og sognepræsten.

Konfirmationer i valgmenigheden ligger fremover den første lørdag i maj.

Kommende års konfirmationsdatoer:

2023: Lørdag den 6 maj

• Aftales med præsten i god tid, inden vielsen skal finde sted.

Til vielsessamtalen medbringer parret kopi af dåbsattester samt en såkaldt prøvelsesattest udstedt gennem borgerservice i en af parrets bopælskommuner.

• Dato og tidspunkt aftales direkte med valgmenighedspræsten.

Dødsfaldet anmeldes til begravelsesmyndigheden, som er sognepræsten.

Skal afdøde udsynges fra sit hjem, plejehjem eller andet deltager præsten også meget gerne heri.

• Leje af kiste-/urneplads betaler Lemvig Valgmenighed, når et medlem begraves eller bisættes.

Ønskes leje af gravstedet forlænget ud over den obligatoriske fredningsperiode, betaler Valgmenigheden ikke herfor.

Fredningstiden for en urneplads er 10 år, mens det for en kisteplads drejer sig om 20 år eller mere, alt efter jordens bonitet.

Gravsætning/kremering betaler Lemvig Valgmenighed for, uanset fra hvilken kirke begravelsen / bisættelsen af et medlem finder sted, dvs. for at graven graves og kastes til igen, eller for kremering og nedsættelse af urnen.

Anlæg og vedligehold af gravsted betaler Lemvig Valgmenighed ikke for.

• Ønskes der i forbindelse med alvorlig sygdom og indlæggelse besøg eller hjemmealtergang, kan præsten altid kontaktes.